DIETA ZE ŚWIĘTYMI ROŚLINAMI

Dieta z „roślinami nauczycielami” oznacza znacznie więcej, niż tylko sposób odżywiania. Wśród szamanów i zielarzy którzy zajmują się gatunkami roślin zmieniającymi postrzeganie rzeczywistości (znanymi jako rośliny mistrzowskie lub rośliny-nauczyciele) słowo „dieta” oznacza kompleksowy proces pozwalający bezpiecznie, świadomie i efektywnie wykonać pracę ze światem natury w celu zgłębienia z nim relacji. W następstwie poznajemy lepiej samych siebie, oczyszczamy ciało i ducha, odnajdujemy bogactwo własnego wnętrza.

 

 

W wielu kulturach praktykujących pracę ze świętymi roślinami dieta jest podstawowym narzędziem przygotowującym ciało i ducha. W ten sposób przewodnik nie tylko zyskuje lepszy kontakt ze światem natury, ale przede wszystkim oczyszcza i przygotowuje do pracy z ludźmi. Dieta bywa w niektórych przypadkach bardzo trudna, gdyż święte rośliny rzucają światło na najciemniejsze zakamarki naszej podświadomości.  Już samo przebywanie w odosobnieniu, ciszy, z dala od cywilizacji może okazać się zbyt trudne by dotrwać do końca. Przechodząc kompleksową przemianę należy się więc przygotować na wyzwania związane procesem oczyszczenia i wzmacniania na wielu poziomach wymagających uzdrowienia.

Vomitivo during diet /Pachamama Temple, Pucallpa 2016

 

 

Diety wywodzą się z praktyk opartych na pracy z roślinami w celu dostrojenia się do wibracji duchowych, będących podstawą naszego świata materialnego. Zgodnie z tradycją znalazły zastosowanie w takich umiejętnościach jak: łowiectwo, wróżbiarstwo, uzdrawianie, przywództwo itd. Diety są częścią obszerniejszego systemu relacji między ludźmi a roślinami, który charakteryzuje wielu rdzennych mieszkańców Amazonii. W zagłębiu Amazonii znajduje się niezliczone skupisko roślin, których złożone związki chemiczne są używane w medycynie od tysięcy lat.

Bobinsana fot. Karolina Zwierzchowska, Pucallpa 2017

 

Osoba, która przechodzi ten proces, przebywa w osamotnieniu przez pewien czas (od kilku dni do kilku miesięcy, a nawet lat), podczas którego jest na diecie złożonej z rytualnie przygotowanego i pełnego symboliki pożywienia, takiego jak: banany, manioka jadalnego i pewnych gatunków ryb. We współczesnych czasach, lista ta zawiera również: ryż, komosę ryżową i owsiankę. Unika się: cukru, soli, chili, różnych gatunków mięsa (zwłaszcza wieprzowiny), kwaśnych owoców, sfermentowanego  jedzenia, alkoholu i innych używek; podobnie jak nadmiernego wystawienia na słońce, deszcz, ogień i nieprzyjemne zapachy. Wystrzega się także interakcji społecznych z chorymi osobami, kontaktów seksualnych oraz rozmów niezwiązanych z dietą. Dzięki temu ludzie pozbywają się swoich kulturowych uwarunkowań, przez co są bardziej otwarci na prowadzenie, oraz moc płynącą ze świata natury. Zrytualizowana struktura diety wymaga pewnej samodyscypliny, dzięki której możemy w ciszy przyjrzeć się swoim słabościom, emocjom i schematom myślowym skrytym w naszej podświadomości.

 Chuchuhuasi – master plant medicine,   fot. Karolina Zwierzchowska, Katari Center 2016

 

Osoba, która przechodzi dietę, często skupiona jest na konkretnej roślinie, która jest najlepiej dopasowana do jej indywidualnych potrzeb.  „Wybrana roślina zależy od struktury osobowości pacjenta i celów terapeutycznych: niektóre rośliny mają za zadanie połączenie z emocjami i wspomnieniami z dzieciństwa, inne wzmocnienie odpowiedniego nastawienia, a jeszcze inne złamanie oporu” (Mabit et al 1996).

Do grupy „plantas maestras”  zaliczamy: Chuchuhuasi (Maytenus krukovii), Bobinsana/Calliandra Angustifolia, Noya Rao, Catahua, Ayahuma (Couroupita guianensis), Ajo Sacha, Tabbacco (Mapacho), Mucura, Renaco, Albaca, Pinon, Abuta, Toe/Brugmansia , Chiric Sanango/Brunsfelsia , Oje/Ficus anthelmintica, Tangarana/Triplaris, oraz „królową wywarów” Ayahuaskę/Banisteriopsis Caapi z domieszką Chacruny/Psychotria viridis.

 

Dieta Bobinsana with Maestro Feliciano Pinedo Marquez / Pucallpa 2016

 

 

Podstawowe wartości diety:

 

  • Modyfikuje ona stan świadomości i oczyszcza ciało.
  • Wzmacnia organizm na wielu poziomach.
  • wyostrza postrzeganie pozazmysłowe i czytelność przekazów wizyjnych typowych dla „roślin nauczycieli”. Podczas trwania diety powinno się z ostrożnością obserwować zachodzące zmiany w biochemii organizmu oraz w schematach tożsamości, gdyż inicjują u pacjenta bardzo wrażliwy i bezbronny okres.
  • Stymuluje wrodzoną umiejętność ciała do samouzdrawiania.

 

Według Schultes’a i Winkelmana (1996): „Dieta jest postrzegana jako narzędzie pomocne w utrzymaniu zmienionego stanu świadomości (ASC), które pozwala „roślinie nauczycielowi” instruować, dostarczać wiedzy i umożliwiać nowicjuszowi nabywanie mocy. Dieta jest postrzegana jako środek, który sprawia, że umysł działa w sposób pozwalający dostarczać dostępu do wiedzy i świadomych snów.

W dżungli często mówi się, że diety są przepisywane przez same rośliny. Każda z nich się trochę różni w zależności od natury. Dla wielu z nas trudno jest pojąć inteligencję, możliwości i potencjał świata roślin. Jednak, aby zrozumieć cały proces terapeutyczny należy zapoznać się ze świadomością świata natury.

Dieta pozwala na dotarcie do korzeni swojej tożsamości i poczucia jedności z naturą. Rozpoznaje się wewnętrzne blokady, oczyszcza i dosięga odżywczych źródeł wnętrza.

Wszystkie rośliny, zwierzęta, minerały, żywioły, cząstki itd. przeplatają się, wspólnie ewoluują i wzajemnie przemieniają społeczność.

W ten sposób las deszczowy może być rozumiany jako rodzaj „miasta”, kosmopolitycznego centrum ziemskiego życia. Jest to miejsce spotkań różnych form życia z ogromną gęstością zaludnienia i ograniczoną bazą zasobów.

Jego mieszkańcy żyją w dostatku i witalności opartej na wzajemności, do czego konieczne jest zachowanie dobrze dobranej równowagi ekologicznej.

W diecie bardzo ważne jest przestrzeganie przyjętych, sprawdzonych zasad umożliwiających bezpieczne i skuteczne przejście całego procesu. Ważna jest zarówno sama dieta jak i czas po wyjściu z niej – tzw. „postdieta”. Jeśli przejdziemy, lub przerwiemy ją nieumiejętnie może okazać się, że cały wysiłek poszedł na marne, lub wręcz może nam zaszkodzić. To tyczy się również sposobu odżywiania, gdyż nieostrożne wyjście z diety i dosłowne „rzucanie się” na słodycze, lub ostre przyprawy po takim okresie może doprowadzić do niekorzystnych objawów. Postdieta trwa w zależności od długości samej diety od 2 do 6 tygodni. Zakańczana jest specjalnym rytuałem po którym uczestnicy powoli wracają do spożywania innych potraw i cywilizacji.

 

Dieta Ajosacha with Herbert Quinteros / Tarapoto 2015

 

Rośliny są w pewnym sensie nawigatorami, dzięki którym zagubieni ludzie są przywracani do ekosystemu. Pomagają uporządkować nasze ciało, umysł, wolną wolę, emocję oraz relacje społeczne i dostosować je do ich ekologii (architektury energetycznej), które rezonują ze znacznie większymi i bardziej złożonymi ekosystemami.

Ziołolecznictwo jest ekologiczną medycyną, podstawą dla wszystkich ”zrównoważonych” medycyn. Ich najogólniejsza recepta na zdrowie i rozkwit może być rozumiana następująco:

 

  1. Znaczenie dialogu (responsywnej komunikacji) pomiędzy wszystkimi istotami żywymi.
  2. Zrozumienie różnorodności, niezbędnej dla kreatywnego potencjału każdej społeczności.
  3. Uznanie istnienia witalności, lub siły życiowej jako fundamentu świata ożywionego.
  4. Waga głębokiego szacunku  w kontakcie z wszystkimi istnieniami świata natury.

 

Rośliny o właściwościach medycznych są specjalistami w pomaganiu obudzenia ludzkości z amnezji. Niektóre „przemawiają” głośniej od innych. Rośliny wywołujące wizje nakłaniają do głębokiej, ekologicznej przemiany, która przeczy mitom propagowanym przez rozwinięte przemysłowo kultury, często czyniące je nielegalnymi. Kiedy medycyna jest zakazana, uzdrowiciele są również wyjęci spod prawa. To oznaka współczesnych czasów.

 

Jednakże mądrość związków ludzkości z Naturą mogła być kolonizowana, nawracana, uprzemysławiana i przesiąknięta konsumpcją, mogła być wyburzona i palona na stosie, zatruta i zakopana pod betonem, ale to wszystko zostało pochowane w ziemi i wciąż powstaje z ziemi. Odradza się obecnie jak pączki przedzierające się przez pęknięcia na drodze postępu.

 

Powinno być oczywistym, że uzdrowienie samego siebie jest nieodłącznie związane z uzdrawianiem planety. Rośliny uczą świadomości, a zrozumienie wymaga działania. Wyjście naprzeciwko swoim odkryciom i wcielenie ich w życie nigdy nie jest proste. Jednak jest to integralna część uzdrowienia, rozwoju życia w prawdzie i autentyczności.

Kolejnym wyzwaniem jest fakt, że podczas diety przychodzi zrozumienie. Im większe problemy są odkryte, tym bardziej dana osoba musi się otworzyć na ich odczuwanie. Trzeba „odmrozić” ciało i poczuć ból przeszywający na wskroś, który kryje się u źródła. Jedynym sposobem na uwolnienie się od tego bólu jest doświadczenie go dogłębnie, uznanie go, przeobrażenie, a następnie odpuszczenie. Im rozleglejsze jest poczucie samego siebie tym bardziej je odczuwamy, co z kolei mocniej ożywia ducha i silniej uzdrawia.

To właśnie jest paradoks uzdrawiania odkryty przez rośliny. Strachu można się wyzbyć jedynie poprzez stawienie mu czoła. Jedynie umierając można się pozbyć lęku przed śmiercią, a przez to dopiero możliwe jest poczucie pełni życia. Może to oznaczać czołowe zderzenie z samym sobą, ale z wraków ukaże się promyk duszy – zamysł początkowych celów naszego istnienia.

 

 

Uzdrawianie może przebiegać gładko, lub w nieładzie (zazwyczaj i tak i tak), co po prostu odzwierciedla rzeczywistość jaka jest adresowana. W kręgu medycyny wszystko co autentyczne jest ocalane i doceniane. Korzyści płynące z tego procesu to oczyszczenie, wzmocnienie i odnowienie duchowego siebie. Bowiem z ducha płynie najgłębsze źródło dobrego samopoczucia, pewności siebie wynikającej z zaangażowania rzeczywistości i prawdy. Jest to odczuwane jako błogostan przekraczający normalny poziom przyjemności/ hedonistycznych strategii unikania bólu, a już na pewno wykraczający poza purytańskie zaprzeczanie potrzeb fizycznych ciała.  Jest to ciężka praca pozwalająca przetransformować nasze wnętrze, a co za tym idzie jakość całego życia.

To mądrość przemiany i dar dla ludzkości, który jest w zasięgu ręki.

 

AyaMedytacja  

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *